E-mail nieuwsbrieven in cijfers

DSC_0067-1000x500

Nieuwsbrieven. Een vaak gebruikt marketinginstrument door de online retailer. Uit onderzoek van ServiceScout blijkt dat maar liefst 95% van de grotere (online) retailers gebruik maakt van een nieuwsbrief. Logisch, als je het onderzoek van Custora in 2013 mag geloven. Dit onderzoek wijst uit dat e-mail, na de tools van Google, het meeste omzet genereren. Ver boven kanalen als Facebook, Twitter en bijvoorbeeld banners. Maar hoe gaan retailers om met deze nieuwsbrieven en hoeveel keuzemogelijkheden krijgt de consument?

Recent onderzoek van ServiceScout onder de 150 grootste (online) retailers wijst uit dat 73% aan de consument bevestigd dat ze zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief en dat dit allemaal juist is verlopen. Bij het overgrote deel wordt in deze bevestigingsmail een link geboden waardoor de consument nogmaals aangeeft de nieuwsbrief te willen ontvangen. Dit om te voorkomen dat je e-mail onterecht wordt gebruikt. Door middel van een actie wil ruim 28% van de retailers de consument ertoe laten bewegen een abonnement op de nieuwsbrief te nemen.

nieuwsbrief in cijfers

Het juiste moment

Wanneer de klant de nieuwsbrief ontvangt kan essentieel zijn voor het doel van de retailer. Wanneer wordt hij het meest geopend, gelezen en opgemerkt? Uit een onderzoek in 2013 van GetResponse blijkt dat de meeste e-mail nieuwsbrieven worden gelezen tussen 08:00-09:00 uur en tussen 15:00-16:00 uur. Daarnaast geeft het onderzoek aan dat 24% van de gelezen mailtjes in het eerste uur na binnenkomst worden geopend.

Maar wanneer verstuurd de retailer zijn krachtige marketingtool? Uit onderzoek van ServiceScout blijkt dat vrijdag een populaire dag is om de nieuwsbrief te versturen. In totaal ontvingen we 20% van alle ontvangen nieuwsbrieven op vrijdag. Op de voet gevolgd door woensdag met 17%. Op zaterdag en zondag bleef het relatief rustig, met respectievelijk 7% en 11% . Naast het verschil in dagen is ook het verschil in dagdeel erg groot. Bijna de helft van alle ontvangen nieuwsbrieven is binnengekomen in de ochtend, maar liefst 48%.

Is de klant eigenlijk wel koning?

Niet onbelangrijk; hoeveel invloed kan de consument uitoefenen op de verschillende variabelen van de nieuwsbrief? Kan de klant bijvoorbeeld aangeven waarover hij of zij de nieuwsbrief wil ontvangen? Denk hierbij aan het verschil tussen een nieuwsbrief voor een man of een vrouw, maar ook bijvoorbeeld de mogelijkheid om je interesses of voor jou belangrijke onderwerpen aan te geven. Slechts 23% van de retailers biedt de consument de mogelijkheid om te kiezen uit verschillende onderwerpen waarover de nieuwsbrieven gaan. Naast het onderwerp is ook de frequentie van de nieuwsbrief erg belangrijk. Kan de consument zelf bepalen hoe vaak hij de nieuwsbrief wil ontvangen?

Frequentie

Slechts bij 8,5% van de retailers krijgt de consument de mogelijkheid om de frequentie van de nieuwsbrief zelf te bepalen. Alleen al van de onderzochte retailers bleek er na een maand meer dan 400 e-mails in de mailbox te zitten wat neer komt op meer dan 3 e-mails per retailer. Verschillende retailers versturen meer dan 10 nieuwsbrieven per maand. Zit je daar als consument wel op te wachten? Bij slechts 30% wordt aangegeven hoeveel nieuwsbrieven er binnen een bepaalde tijdsperiode worden verstuurd. Bij de resterende 70% van de webwinkels heb je geen idee wanneer en hoe vaak je de nieuwsbrief kan verwachten!

 
 

MELD JE AAN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF

EN ONTVANG ALS EERSTE HET LAATSTE NIEUWS