Nieuwsbrief analyse augustus

Nieuwsbrieven_augustus

Het is zomer, komkommertijd. Met acties en aanbiedingen proberen retailers consumenten te verleiden om online te kopen. Analyse van de ontvangen nieuwsbrieven van de grootste (online) retailers in Nederland over de maand augustus laat duidelijk zien dat retailers in proberen te spelen op thema’s waar de consument in de laatste zomermaand mee bezig is. Er kwamen veel acties en aanbiedingen rondom het thema “back to school” voorbij maar er werd ook ingespeeld op de thuisblijvers die deze zomer niet op vakantie zijn gegaan.

Net als voorgaande maanden doken we in de statistieken van de nieuwsbrieven die de grootste online retailers verstuurden. Het leverde ons de volgende interessante inzichten op, hieronder een aantal resultaten van onze nieuwsbriefanalyse:

Aantal nieuwsbrieven

Online retailers verstuurden in augustus gemiddeld 8 nieuwsbrieven. Brick en click retailers verstuurden afgelopen maand 9 nieuwsbrieven. Click retailers verstuurden er beduidend minder en bleven steken op gemiddeld 7 nieuwsbrieven per maand. 20% van alle nieuwsbrieven werden verstuurd door slechts 10 retailers. Die retailers verstuurden vaak 1 nieuwsbrief per dag.

We registreerden van retailers in de categorie warenhuis en overige non-food gemiddeld de meeste e-mails. Elektronica verstuurde aanzienlijk minder e-mails, zij verstuurden er gemiddeld minder dan 5 per maand.

Dag en dagdeel

De favoriete dag dat retailers e-mail nieuwsbrieven verstuurden was in augustus de vrijdag, gevolgd door de maandag. In totaal werd bijna 40% van alle nieuwsbrieven op één van deze dagen verstuurd. De minst favoriete verzenddag bleek de zaterdag.

Kijken we specifiek naar de tijd dat de e-mails werden ontvangen dan zien we een piek tussen 8 en 9 in de ochtend en vervolgens tussen 9 en 10 in de ochtend. Hiermee in de ochtend ook weer de meest populaire verzenddagdeel van de afgelopen maand.

Thema’s

De wordcloud met de titels van de ontvangen nieuwsbrieven (zie boven) geeft aan dat de uitverkoop op het hoogtepunt was in deze laatste vakantiemaand. Langzaamaan kwam de nieuwe collectie bij de verschillende fashion retailers binnen en probeerde men de consument te verleiden om een kijkje te nemen en tot een aankoop over te gaan.

Webwinkels die géén of amper kleding verkopen waren met name bezig met het thema “back to school”. In maar liefst 14% van de nieuwsbrieven, verstuurd door retailers uit de categorie elektronica, werd er ingespeeld op de start van het nieuwe schooljaar.

Korting? Korting!

We onderzochten verder hoe vaak er door de retailers het woord korting in de nieuwsbrief gebruikt werd. Het bleek dat in maar liefst 24% van de nieuwsbrieven dat er in de titel van de e-mail korting staat. In 8% van de e-mails staat er gratis in de titel, wat in de meeste gevallen aangeeft dat er gratis verzending wordt geboden door de retailer.

50% van de nieuwsbrieven verstuurd door retailers in de categorie wonen en doe het zelf bevatte het woord korting in de titel. De categorie die het minst vaak met korting stunt is de categorie elektronica, zij deden dat in minder dan 10% van de nieuwsbrieven. Verder bleek dat in 2% van de gevallen een nieuwsbrief meerdere keren werd uitgestuurd met dezelfde titel.

Aantal woorden in de titel

We hebben kunnen constateren dat er gemiddeld 10 woorden in de titel van de e-mails staan, terwijl onderzoek van RetentionScience heeft uitgewezen dat een consument het beste converteert wanneer er 6 tot 10 woorden in de titel worden gebruikt.

Er zijn talloze retailers die veel meer woorden gebruiken in de titels dan het gemiddelde van 10. Een hele grote groep retailers gebruikte in augustus gemiddeld 21 woorden om de klant te bewegen. Retailers uit de categorie elektronica gebruiken relatief gezien de minste woorden.

Ben je benieuwd welke informatie ServiceScout tot op heden al verzameld heeft en hoe wij u kunnen helpen uw road to revenue te plaveien, laat het ons dan weten. Neem contact met ons op door te bellen met: 073-7820207 of te mailen met: janneke@servicescout.nl.

 
 

MELD JE AAN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF

EN ONTVANG ALS EERSTE HET LAATSTE NIEUWS