Eén vijfde van de retailers stunt met korting in nieuwsbrieven

PageLines-newspaper_2000.jpg

De nieuwsbrief, een geliefd instrument voor de retailer om met de (potentiële) klant in contact te komen dan wel te blijven. Veel retailers verleiden de consument om een abonnement op de nieuwsbrief te nemen bij het bezoeken van de site. Dat consumenten 5 tot 10 euro korting op de eerste aankoop ontvangen is eerder een regel dan uitzondering.

Wij ontvangen maandelijks duizenden nieuwsbrieven van retailers. Een analyse van de maand maart laat zien dat er niet veel verschillen zitten in de inhoud en strekking van de ontvangen nieuwsbrieven. Wat doet u om de klant aan u te binden? Wat doet u om onderscheidend te zijn?

De verzenddag

Gemiddeld ontvingen we in maart de meeste nieuwsbrieven op de maandag, net als de maand ervoor. We zien wel een langzame verschuiving van de verzenddag. Op basis van historische data is de vrijdag de meest favoriete dag van retailers. Opvallend is dat de retailers de nieuwsbrief het minst vaak op een zaterdag verstuurden, gevolgd door de zondag. Deze dagen zijn traditioneel minder populair. Verschillende retailers hanteren géén vaste dagen voor het versturen van de nieuwsbrieven. Daarmee wordt duidelijk dat deze retailers testen wat het beste werkt.

Ontvangen dagdeel

De meeste nieuwsbrieven worden in de ochtend verstuurd, wat geldt voor alle branches. In de avond worden relatief weinig nieuwsbrieven verstuurd. Relatief gezien ontvingen we de meeste nieuwsbrieven tussen 9 en 11. In vergelijking met de maand februari is dat zelfs iets meer. Ook hier geldt weer dat retailers op meerdere momenten gedurende de dag de nieuwsbrieven versturen, wat kan duiden op testen.

Gemiddeld aantal nieuwsbrieven grootste 25 retailers

Van de 25 grootste retailers verstuurde iBOOD de meeste nieuwsbrieven, gevolgd door de Otto en de V&D. Gemiddeld ontvingen we van deze groep retailers 10 nieuwsbrieven in de maand maart.

Aantal nieuwsbrieven naar branche

Gemiddeld ontvingen we 7 nieuwsbrieven per retailer in de maand maart. Retailers in de categorie Media verstuurden gemiddeld de minste nieuwsbrieven, namelijk 5 en retailers in de categorie warenhuis verstuurden net iets meer dan het dubbele, namelijk 11. Er zijn retailers die dagelijks meerdere nieuwsbrieven versturen. Westwing verstuurde van alle retailers de meeste nieuwsbrieven. We ontvingen in de maand maart maar liefst 39 nieuwsbrieven van deze retailer.

Stunten met korting blijft favoriet

in 23% van de gevallen wordt er door de retailers gestunt met korting in de titel van de e-mail door het gebruik van het woord korting(en). Het woord wat daarna veel door retailers wordt gebruikt (in 10% van de gevallen) is “gratis”. Nader onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat meer dan 50% van de retailers het woord “korting(en)” in de titel van één van de nieuwsbrieven gebruikt.

Klantdifferentiatie

We zien relatief weinig verschillen in de nieuwsbrieven die we ontvingen als klant van de betreffende retailer en de nieuwsbrieven waar we nog geen klantrelatie hebben opgebouwd. Met name dat is een onontgonnen gebied voor veel retailers.

Wordcloud top 25 retailers

titelNBA_mrt

Over ServiceScout

ServiceScout meet op eigen initiatief de customer experience van retailers. We staan dagelijks in contact met contactcenters en bestellen en retourneren producten maar analyseren ook alle communicatie van deze retailers. Daarmee beschikken wij inmiddels over customer experience analytics van méér dan 200 retailers actief op de Nederlandse markt. Met deze informatie zijn wij in staat om de customer experience tussen retailers te benchmarken en kunnen onze klanten de customer journey verder optimaliseren.

 
 

MELD JE AAN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF

EN ONTVANG ALS EERSTE HET LAATSTE NIEUWS