De nieuwe consumentenwet voor webwinkels – het vervolg

On_track-1000x500

Een maand geleden, op 13 juni 2014, is de nieuwe consumentenwet voor webwinkels ingegaan. Een wijziging die positief is voor de consument, maar zeker wat verandering vergt van de online retailer. In hoeverre voldoen de grootste online retailers aan de nieuwe wetgeving?

Is men op de juiste weg?

Net voor de wetswijziging heeft ServiceScout onderzocht of de retailers al goed op weg waren om deze veranderingen door te voeren. (zie blog: De nieuwe consumentenwet voor webwinkels)

Nu, een maand later, hebben we nogmaals bekeken of de veranderingen al zijn doorgevoerd en of de retailers zich inmiddels netjes aan de wet houden. Uit onderzoek onder dezelfde 150 retailers blijkt dat een groot deel actief met de wetswijziging is bezig geweest.

Herroepingsrecht

Vóór de wetswijziging hield 94% van de online retailers zich aan de nieuwe zichttermijn van minimaal 14 dagen. Wij achterhaalden dat slechts één retailer zich nog vasthoudt aan kortere dan de vereiste termijn, namelijk een termijn van 7 dagen. Daartoe kunnen wij constateren dat 97% van de onderzochte retailers inmiddels op hun website netjes een termijn van 14 dagen of langer vermeldt. Er zijn overigens 3 webwinkels die geen informatie geven over hun zichttermijn.

Betaalde telefoonnummers

Ook bij de betaalde telefoonnummers is er een duidelijk verschil zichtbaar. Maar liefst 87% biedt klanten een gratis-, lokaal- of betaald telefoonnummer met een maximum van €1,- per gesprek. Voor de wetswijziging was dit slechts 73%. Echter, 7 retailers bieden de consument helemaal geen mogelijkheid om telefonisch contact op te nemen. 8,5% van de onderzochte retailers gaat op dit moment zelfs nog tegen de wet in, zij bieden nog een 0900-nummer zonder maximumtarief.

Terugbetalingstermijn

Vóór de wetswijziging maakt 59% van de online retailers de belofte zijn klanten binnen 14 dagen terug te betalen. Nu, een maand later, is dit percentage fors gestegen naar maar liefst 72,5%! Jammer genoeg vermeldt 15% van de onderzochte retailers géén concrete terugbetalingsperiode. 10% houdt nog vast aan de ‘oude’ termijn van 30 dagen.

Een voorzichtige conclusie

Helemaal zijn we er dus nog niet. 39% van de onderzochte online retailers heeft één of meerdere van bovenstaande wijzigingen nog niet doorgevoerd een maand na de deadline. En het is maar de vraag in hoeverre de retailer hetgeen men beloofd ook waarmaakt. Maar veranderingen zijn zeker zichtbaar. Eerder hield slechts 40% zich aan deze 3 punten, nu, een maand later is dit gestegen naar 61%! ServiceScout zal de komende maanden deze punten uitgebreid onderzoeken.

 
 

MELD JE AAN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF

EN ONTVANG ALS EERSTE HET LAATSTE NIEUWS